Číňané nás kopírují

Před pěti lety, v den svých šedesátých narozenin, předal majitel Petr Kolář vedení své firmy dceři Kateřině Kadlecové. Podnik z Dolní Dobrouče na Orlickoústecku je již dvacet let úspěšným a největším českým výrobcem vířivek a termálních bazénů, které exportuje do mnoha zemí světa. Na otázky jsme se ptali přímo Kateřiny Kadlecové.

Jste českou rodinnou firmou, kde úspěšně proběhla generační výměna. Toto bývá pro některé rodinné firmy často problém. U vás bylo vše v pohodě?

U nás výměna proběhla v době, kdy to ještě nebylo tak celospolečensky diskutovaným tématem. Táta se prostě v roce 2010 rozhodl po zralé úvaze a domluvě s maminkou, že z firmy odejde. Pro všechny z nás to byla nová zkušenost. Neměli jsme žádný vzorový postup, ale věděli jsme, že to musí být proces, taková změna nemůže nastat ze dne na den. Nejde jen o samotné předání tátovy práce, to jsme ostatně měli částečně pořešené už z předcházejících čtyř let, kdy byl v Dobrouči starostou a souběžně s firmou vedl i velké projekty v obci. Celé to nakonec byl řízený proces trvající tři čtvrtě roku, na jehož konci nechyběl ani velký večer se slavnostním momentem předání a díků otci zakladateli.

Jste také úspěšným exportérem. Kam všude exportujete? Chystáte se tyto aktivity ještě rozšířit?

Export je pro rozvoj naší společnosti klíčový. Jsme výrobce, dokonce první český v našem oboru, ale domácí trh je poměrně limitovaný. 60 % naší produkce už nyní směřuje dlouhodobě na export, vyvážíme do více než 20 zemí, ve Španělsku máme svou dceřinou společnost. Právě posílení exportu je naše letošní velké téma, investujeme do nových lidí a pracujeme na nové koncepci.

Jak hodně je naplněn český trh? Roste poptávka po wellness?

Na českém trhu paradoxně během krize narostla dramaticky nabídka. Objevila se spousta nových značek vířivek, bohužel většina z nich přišla z Číny a k tomu ještě velká část prodejců klame zákazníky lhaním o původu zboží, když čínské vířivky nabízí jako kanadské, americké nebo třeba švédské. Jejich kvalita je bohužel velice nízká. Objevili se i produkty, které lze jen těžko skutečně nazvat vířivkami, přestože tak jsou prezentovány. Nakonec ale i tento horizontální i vertikální růst trhu dokumentuje všeobecný růst poptávky po domácí relaxaci. Český trh není naplněn, my sami jsme v loňském roce v našem prémiovém segmentu rostli o 71 % v prodeji a prohlubujeme svou vedoucí pozici nejprodávanější značky.

Jakou mají vířivky a termální bazény vlastně životnost?

Na úvod i s ohledem na výše zmíněné je třeba podotknout, že není vířivka jako vířivka. Ty kvalitní mají životnost v řádu několika desítek let. Důležitá je také otázka servisovatelnosti. My jsme například schopni okamžitě servisovat i spa, které jsme instalovali před 20 lety. U takových vířivek se rozvíjí i služby repase a pro své klienty máme i nastavený systém výhodné výměny staré spa za novou.

Lze ve vašem oboru přijít s něčím úplně novým? Nebo jde spíše vždy o drobná vylepšení?

Určitě je stále možné přijít s něčím novým. Přestože jsme v loňském roce přinesli na trh celou produktovou řadu privátních spa nové generace plnou spousty zásadních inovací v oblasti technologií i designu, máme už celou řadu dalších nápadů v procesu vývoje. Inovovat a být stále o několik kroků napřed, to je naše cesta. Na druhou stranu velikost inovace není to nejpodstatnější, někdy i drobnost může přinést zásadní posun v komfortu pro uživatele.

Podílíte se sami na inovacích ve vašem oboru? Je někdo, kdo se od vás snaží opisovat?

Přestože svou pozici si na světovém trhu teprve budujeme co do prodeje, tak právě v inovacích patříme mezi celosvětově nejuznávanější hráče. Podařilo se nám přinést už celou řadu inovací, které ve svém důsledku inspirovaly celý obor. Zároveň patříme i mezi nejkopírovanější výrobce, což je už méně veselá záležitost. Náš rukopis a originalita je tak výrazná, že jsme dobře identifikovatelnou předlohou u mnoha, zejména čínských, vířivek.

Je u nás dostatek odborníků? Míváte problém najít spolehlivé pracovní síly?

U nás neexistují školení odborníci pro náš obor. Pokud jde o výrobu, každého zaměstnance si musíme sami vychovat a vyučit. Jsou samozřejmě jisté profese, které jsou předpokladem pro výkon konkrétních pozic ve výrobě. Aktuálně například hledáme vyučené elektrikáře pro servis a i my se setkáváme s důsledky nezvládnutého učňovského školství. Zároveň nás ale těší, že zejména v manažerských pozicích roste počet zájemců o práci, kterým jde primárně o to pracovat pro nás, pro naši značku.

Rozšiřujete síť showroomů v ČR, nebo už je hotovo? Změnily se nějak nákupní zvyklosti vašich zákazníků v posledních letech?

Máme showroomy v Praze, Brně a v sídle firmy v Dobrouči, což nám hezky pokrývá potřeby českého trhu. Další rozšiřování v ČR není na programu dne, přestože se tímto tématem čas od času zabýváme. Naší prioritou jsou nyní exportní aktivity.

Zvyklosti se určitě změnily, a to z mnoha důvodů včetně rozvoje internetu a nových médií. Přesto i nadále jsou lidé zvyklí si u výběru produktu jako je spa udělat průzkum trhu, navštívit i několik showroomů. Ale ta vzdálenost, kterou kvůli tomu urazí, se v posledních letech značně zkrátila. Základy firmy jsme vybudovali z Ústí nad Orlicí a poté z Dobrouče, kam všichni klienti přijeli. Teď už by to šlo těžko. Tento trend jsme odhadli brzy a vybudovali pražský a brněnský showroom, jejichž prodeje rostou.

Existuje ve vašem oboru móda? Je něco, co by momentálně bylo “hitem”?

Hitem je určitě termální bazén swim spa, který je stále vyhledávanější výhodnou alternativou klasického bazénu. Umožňuje celoroční plavání v příjemně teplé vodě, a to navíc při nenáročné údržbě a nízké energetické spotřebě. Oblíbené jsou i pro svůj způsob zakrytí a naše patentované mechanické a automatické kryty, které kromě nenahraditelné izolace a snadné manipulace poskytují i bezpečí pro děti, které unesou, vběhnou-li na ně.

Módní trendy bychom mohli vypozorovat v oblíbených barvách – již několik let jsou na výsluní skořepiny v bílé perleti, působí totiž čistě a elegantně a voda v nich je krásně modrá. Stále častěji si naši klienti vybírají termokryt s povrchovou úpravou v látce (nejoblíbenější jsou proužky) namísto koženky.