Oblast společenské odpovědnosti firem (CSR) má stále větší vliv na úspěšnost podnikání a řadí se mezi zásadní nefinanční ukazatele výkonnosti. Firmy dnes nejsou hodnoceny pouze na základě kvality a kvantity produkce, spotřebitelé vnímají, zda se instituce chová seriózně ke svým zákazníkům, jak se stará o své zaměstnance nebo zda chrání životní prostředí. S principy CSR by se měla seznámit každá firma a zahrnout je do svých firemních hodnot a cílů.
CSR lze definovat jako dobrovolný přístup organizací a firem, které se během svého fungování chovají odpovědně ke společnosti, myslí na životní prostředí a přispívají k udržitelnému rozvoji. Takové podniky jdou svým chováním nad rámec zákonných, etických, komerčních a společenských očekávání a udržují pozitivní vztahy se svými obchodními partnery, dodavateli, investory či místní komunitou. Koncept CSR vznikl ve 2. polovině 20. století a stále nabývá na významu.
„Společensky odpovědné jednání může firmě přinést v dlouhodobém horizontu konkurenční výhodu, získání lepší pozice na trhu a zlepšení image firmy v očích zákazníků. Nicméně nadále platí, že základem úspěchu každé firmy je nabídnout kvalitní výrobek za odpovídající cenu. Uplatnění společensky odpovědného přístupu je vhodné pro ty podniky, které neusilují pouze o krátkodobé zisky, ale naopak uvažují v dlouhodobé perspektivě a nahlížejí na své aktivity z širšího celospolečenského pohledu,“ říká Ing. Eva Matoušková, lektorka předmětu Manažerská kultura, manažerská etika, společenská odpovědnost firem na vzdělávacím institutu CEMI, který poskytuje profesní online MBA a LLM studium.
Principy společenské odpovědnosti firem stojí na třech pilířích – ekonomickém, sociálním a environmentálním. Jsou vzájemně provázané a společnostem nabízí různé možnosti pojetí a realizace. CSR není závazný předpis činností, je to prostor pro individualitu a kreativitu.
Sociální pilíř
Hlavními body jsou přístup k zaměstnancům a podpora rozvoje regionu. Výsledkem má být podnik pozitivně působící na životní úroveň, zdraví, bezpečnost, vzdělávání a kulturní rozvoj občanů.
Ekonomický pilíř
Tato oblast očekává transparentní podnikání a udržování pozitivních vztahů s investory, zákazníky, dodavateli a obchodními partnery. Hledí se na dopady na ekonomiku na regionální, národní i globální úrovni.
Ekologický pilíř
Podnik uvědomující si své dopady na životní prostředí včetně ekosystému, půdy, vzduchu a vody. Svou podnikatelskou činnost vykonává v souladu ochrany přírodních zdrojů a s co nejmenším zatěžováním životního prostředí.
„Uplatňování principů CSR je patrné ve stále větším počtu organizací, což je důsledkem globalizace a přebírání zvyklostí z centrál zahraničních společností. Svou roli sehrávají i sami zákazníci, kteří společensky odpovědné chování firem stále více sledují. Nesmíme však zapomenout na to, že není důležité, co firma o svých aktivitách píše, vždy nás musí nejvíce zajímat, jak se daná organizace přes veškeré proklamace skutečně chová,“ dodává Eva Matoušková.
CEMI (Central European Management Institute)
Institut CEMI byl založen v roce 2011 s cílem poskytovat kvalitní MBA a LLM vzdělání na evropské úrovni. Studium trvá 1 rok a je dostupné především studentům z České a Slovenské republiky. Všechny česky vyučované MBA a LLM obory na CEMI jsou navrženy a přizpůsobeny potřebám českých a slovenských studentů a také místnímu trhu práce. MBA programy v angličtině jsou celosvětově využitelné a jsou vyučovány mezinárodním týmem lektorů. S více než 800 úspěšnými absolventy a 400 současnými studenty patří mezi nejvýznamnější a největší poskytovatele MBA a LLM studia ve střední Evropě. Institut CEMI je držitelem certifikátu partnerství projektu Tango, jenž podporuje zdravotně znevýhodněné manažery. Již čtvrtým rokem také spolupracuje s projektem Ocenění českých podnikatelek, který koresponduje s posláním institutu poskytovat vzdělání, které vás podpoří v profesním i osobním růstu. Více informací naleznete na www.cemi.cz.